środa, 5 czerwca 2013

Nowe logo policji za MILIARD

Internet obiegła jakiś czas temu informacja o projekcie nowego logotypu dla polskiej policji, podana w towarzystwie kwoty miliarda złotych. Osoba znająca branżę od razu zorientowała się, że ten miliard to nie za projekt logotypu (ten mógł kosztować od 20tys do 100 tys PLN), a za przynajmniej wszystko co związane z produkcją nowych biur, papierów etc etc. Oprócz tego jak deklaruje Rzecznik Policji kasa ma w głównej mierze sfinansować budowę nowych i remont starych komisariatów. Oburzenie, więc przeciętnego Kowalskiego całkiem uzasadnione tym bardziej, że to nowe logo jakieś płaskie i bez wyrazu, ale czy na pewno? Kowalski nie musiał wiedzieć wszystkiego, a i nie musi wiedzieć jakie są teraz "trendy".

Rebrandingiem naszej policji zajął się ciekawy duet projektantów o czystym rodowodzie wprost z katowickiej ASP, która z projektowania jest słynna na całą Polskę i nie tylko. Odsyłam do ich zacnego portfolio, które mnie osobiście wzrusza.  IDEE




Większość osobistości internetu uzna zmianę za niepotrzebną, logo im się nie spodoba, jest jakieś takie bez wyraz i polotu. Można się zgodzić, że klasyczna policyjna odznaka jak z amerykańskich filmów ma coś w sobie i jest bardzie porywająca niż kilka płaskich kresek ułożonych w kształt gwiazdy ze zwykłym napisem. Są jednak argumenty, które mogą przekonać nieprzekonanych do nowej odsłony policji.

Jednym z nich są pieniądze. Niepodważalne znacznie oszczędzania. Prosty logotyp ułatwia przenoszenie go na różne nośniki. Dla przykładu podam podświetlane logo na ścianie. Znacznie łatwiej jest przygotować i podświetlić kilka prostych kształtów w jednym kolorze niż misterną odznakę z wieloma zawijasami i przejściami tonalnymi. To samo tyczy się druków itd.

Kolejną "za" są wzorce brytyjskie.



Jak widać powyżej logo policji z Wysp Brytyjskich także jest monochromatyczne, oparte o prosty znak graficzny odwołujący się tylko do herbu matki, który na pewno swą poetyckością przewyższa logotypową odsłonę, jest jednak zbyt skomplikowany dla potrzeb marketingowo-identyfikacyjnych oraz znacznie droższy w eksploatacji. Oprócz tego prosty napis i podpis-hasło. Zatem polska policja czerpie przykład od dojrzalszych, pod względem projektów rządowo-państwowych, brytyjczyków.

Należałoby zadać sobie pytanie, czy zmiana loga na tańsze oraz podążanie za słusznymi rozwiązaniami  projektanckimi obecnymi na świecie, to na pewno taki głupi pomysł? Według mnie nie i należy docenić dalekowzroczność osób decyzyjnych w Policji oraz niepodważalne zdolności agencji idee.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz